Tesla PestBudn
"Nikola Tesla Amerika trtnelmnek legnagyobb feltallja volt."
Discovery Science TV
"Bent lsz egy hatalmas, jl vilgtott helyisgben, krs-krl klns formj mszerek s rejtlyes cl szerkezetek tornyosulnak. Ekkor odalp hozzd egy magas sovny fiatalember, csettint az ujjaival – s abban a pillanatban megjelenik egy vrs lnggal lobog gmbcske! higgadtan tartja meg a tenyern. Csak bmulod s csodlkozol, hogy-hogy nem geti meg a kezt? Most engedi leesni r a ruhjra, azutn a hajra, majd az ledbe, vgl rhelyezi egy fadobozra. Elkpedve nzed, hogy a lngol gmb sehol nem hagyott nyomot, s drzsld a szemeidet, vajon tnyleg bren vagy-e?"
C. Mc Govern
Az idzett eset mintegy 120 ve jtszdott le New York-ban, fhse a magas sovny fiatalember pedig Tesla Mikls volt. Az a szemly, akinek kzel ht vtizedes elmleti s feltalli tevkenysge oly fontos s meghatroz volt az elektromossg elterjedsben – s akinek munkssgrl s szemlyrl oly mltatlanul keveset tudunk. Ksbb kitrnk r, hogy ez nem a vletlen mve. Egyrszrl Tesla sikeres s anyagiakban is eredmnyes feltall volt. alkotta meg azt a tbbfzis elektromos rendszert, amely ma is alapjt kpezi napjaink tudomnyos-technikai civilizcijnak. Msrszt Tesla volt az elnyomott, meg nem rtett zseni, aki sszes bevtelt extrm, tbbnyire ma is kvethetetlen ksrletekre klttte, s az zleti versenyben, a megvalstsban lland pnzszke miatt sorozatosan alulmaradt.
Ha Tesla neve elvtve felbukkan hazai jsgcikkben vagy ismeretterjeszt rsban, gy ott nevt tbbnyire magyartjk, egyszeren Tesla Miklsknt emlegetik. Nikola Tesla (1856-1943) az Egyeslt llamokban l s alkot feltall volt, aki egsz letben bszkn vllalta szerb szrmazst. Van-e ht brmi alapja annak, hogy magyar keresztnvvel illessk, azaz kicsit magyarnak tekintsk? Nemcsak mi, hanem a csehek is befogadtk kultrjukba a kivl szerb feltallt. vfordulit szmon tartjk, elektronikai gyruknak a TESLA mrkanevet adtk, s azt tartjk, hogy tudomnyos fejldskre jelents hatst gyakorolt. Trtnelmi indoklsuk is van, hiszen Tesla szlfaluja annakidejn az Osztrk-Magyar Monarchia terletre (ma ez Horvtorszg) esett. Tesla amerikai feltallknt tbbszr is elltogatott Prgba, dik korban pedig ltogatta a Kroly Egyetem eladsait – br valsznleg csak illeglisan, hiszen nem volt meg az ottani felvtelihez nlklzhetetlen rettsgi vizsgja grg nyelvbl.
![](//einsteinfellegvara.gportal.hu/portal/einsteinfellegvara/image/gallery/1444473832_18.jpg)
Magyar kapcsolata ennl is ersebb. Nlunk kezdte letplyjt s itt pattant ki fejbl az a szikra, mely azutn lete nagy tallmnyt eredmnyezte. Visszaemlkezsei szerint els nagy lmnye Jsika Mikls Abafi cm regnye volt nyolcves korban. Ennek hatsra jelleme alapveten megvltozott, elsznt s lelkesedni tud egynisgg vlt. Egybknt gyermekkorban falta a knyveket s egszen fiatalon mr t vilgnyelvet beszlt.
Tesla munkssga PestBudn
Miutn fiskolai tanulmnyait anyagi problmi s lland betegeskedsei miatt nem volt kpes befejezni, 1881 janurjban Pestre jtt, s munkt kapott a Magyar llami Kzponti Tvr Hivatalban. De kiderlt, hogy egy tovbbi elnys kapcsolattal is rendelkezik, amennyiben nagybtyja egytt jrt a katonai akadmin Pusks Ferenccel, az zembe helyezs alatt ll Telefonkzpont igazgatjval. Hozz tkerlve vgre ambcijnak megfelel fejleszti feladatokat kapott. Pldul a cg 1882 februrjban Erkel Ferenc zeneszerz Hunyadi Lszl cm operjt kzvettette a Nemzeti Sznhzbl a Vigad kznsgnek. Az erst berendezs tkletestsn Tesla is dolgozott. PestBudai vei alatt Teslt valsznleg szmos pozitv szakmai behats rte, melyek erstettk benne a lendletet s elszntsgot, mellyel azutn a kvetkez hat vtizedben jt-nappall tve dolgozott tallmnyain. Ilyen impulzus lehetett pldul a Vigad dszkivilgtsnak ltvnya a mr emltett opera kzvetts msodik helysznn. Ez id tjt gzlmpkkal vilgtottak, az ramelltst s a vilgts alkalomhoz rendelt tervezst s kivitelezst csak igen komoly cg – ez esetben a Ganz Gyr – vllalhatta el. A dszkivilgts kifogstalan volt, s valsznleg a mai kor embere is mulattal nzte volna azt a fnyradatot. Az alkalmazott vakt kkes-fehr (br vibrl) fny vfnylmpk lnyegileg azonosak voltak a mai lgvdelmi reflektorokkal. Pr hnappal ksbb a ltvnyossg megismtldtt. PestBuda utci fnyrban sztak a trnrks-pr rkezsnek tiszteletre.
Valszn, hogy Tesla szakmai kapcsolatba kerlt a neves magyar feltallval, Zipernowsky Krollyal is. hrom vvel volt idsebb, s mr akkor a vltram meggyzdses hve volt. Majd nemsokra a feszltsg-talakt transzformtor egyik megalkotja lett Zipernowsky a Ganz Gyr budai (Kacsa utcai, majd F utcai) gyrtelepnek vezetje volt. Itt ksztettk tbbek kztt a Dy mrkanev tetszets egyenram dinamkat. Nyilvn Tesla is tallkozott ezekkel – s ha tallkozott, akkor biztosan megihlettk, hiszen ifj kora ta ksztetst rzett megreformlsukra.
A trtnet Grtzban kezddtt egy klfldrl behozott egyenram dinam bemutatjn. Ez impozns volt a fiatal dik szmra, de feltnt neki, hogy a sznkefk nagyon ersen szikrznak.
Jl utna gondolva rthetnek is tartotta a jelensget, hiszen a kefk nemcsak rvezetik az ramot a kommuttorra, a tengellyel egytt forg bronzhenger-szeletekre. Tovbbi ramok folynak benne az nindukci miatt is, hiszen a forgrsz tekercseiben az ram fordulatonknt sokszor megszakad, majd ellenttes irnyban jra indul. Vilgoss vlt eltte az is, hogy az egyenram motor tulajdonkppen vltram, hiszen a tekercsek vltakoz irny ramot ignyelnek. Hasonl a helyzet az ramot elllt gpnl, a dinamnl is: az egyenram dinam vltramot termel, melyet azutn a kommuttora egyenirnyt.
Tesla akkor radiklis javaslattal llt el: "Egyszeren hagyjuk el a rendszerbl a problematikus kommuttort, gy bizonyosan nem fog szikrzni, meghibsodni. Forgassuk kzvetlenl vltrammal a motort!" Fizika tanra Poschl professzor azonban alaposan lehttte: "Elhiszem, hogy maga gyes fiatalember, de ezt teljessggel lehetetlen megoldani. Ehhez az kellene, hogy a plusok kztti egyenes vonalban hat mgneses erk meggrbljenek, st krbe forogjanak."
A lehetetlen feladat megoldsra az egyre divatosabb egyfzis vltram sem ltszott alkalmasnak. Bevezetve a tekercsekbe a mgneses tr fel-al ugrlna, nem pedig forogna. Tesla fejben azonban folytonosan ott motoszklt a problma. rezte, hogy igenis megoldhat. s valban, sta kzben egyszer csak beugrott a megolds, amit azon nyomban le is rajzolt a porba bartjnak, Szigethy Antalnak.
Mint rdekessget meg kell emlteni, hogy ebben az idszakban Tesla idegrendszere klnsen rossz llapotban volt. Kibrhatatlanul ersnek rezte a normlis szint hangokat s fnyeket, viszont jl hallotta az szlelhetetlenl gyenge zajokat, vagy akr az ultrahangot is. Ugyanakkor pulzusszma 200 fltt volt. Az orvosok nem tudtk betegsgt diagnosztizlni s remnytelen esetnek tartottk. A hnapokig szedett ers nyugtatk semmit nem javtottak az llapotn.
Figyelembe vve gyerekkori slyos betegsgt, egyidejleg fellp ers fizikai s idegi kimerltsgrl lehetett sz. Kartovci dikknt Tesla malria fertzst kapott s kilenc hnapig nyomta az gyat, kzben tbbszr a halln volt. Csak a csoda mentette meg, ami akkor egy majdnem megksett szli engedmny formjban jelentkezett. Apja vgre beleegyezett, hogy a papi plya helyett a nagyon vgyott mrnki s feltalli plyt vlassza. A pozitv impulzus segtette t a krzisen. Teljes gygyulsa sohasem kvetkezett be, mert a trtntek utn szervezetnek tbb ves rehabilitcira lett volna szksge, j tpllkozssal, teljes testi s szellemi pihenssel. Mindezekben nem volt rsze, st Pesten klnsen nagy elnnal vetette bele magt a munkba. Az jabb csods gygyuls bartja hatsra kvetkezett be, aki atlta lvn sok stt s futst javasolt. Jobb hjn Tesla ezt megfogadta s fokozatosan javult.
A nagy tlet a sokfzis rendszer kigondolsa volt. Helyezznk el krben az llrszben ngy, t, hat elektromgnest, s tplljuk megfelelen eltolt fzis ramokkal! A mgneses tr mintegy krbe fog forogni, s magval ragadja a forgrszt. Ahny fzis van, annyi vezetk kell. A legkevesebb sokfzis rendszer a hrom fzis. Mg ennl is egyenletesen forog a mgneses mez – hla a motorba vezetett rendkvl egyenletes, szinuszos lefuts vltramnak. Ezrt hromnl tbb fzis szksgtelen, s persze gazdasgtalan. A kommuttor elmarad, akr lland mgnes a forgrsz, akr rvidre zrt tekercs. A specilis ram ellltsa pedig vratlanul knny feladat, mert egy ugyanilyen motort kell kls ergppel meghajtani, dinamknt zemeltetni. A hromszlas vezetkben automatikusan megjelenik a megfelel formj s fzis ram.
A korabeli egyenram rendszerek azrt terjedtek lassan, mert nem lehetett feszltsg-szintet vltani. A felhasznlk kszlkei kis feszltsget s nagy ramot ignyeltek. Ezrt vastag hlzati kbelekre volt szksg. Minden utcasarkon kis ermveket kellett volna zemeltetni. A hromfzis rendszer dinamja s motorja tbb szempontbl is elnysebb. Fajlagosan nagyobb teljestmny s sokkal nagyobb lettartam. A vltram miatt pedig lehetsg knlkozik a feszltsg transzformlsra, ezltal a gazdasgos tvolsgi ramszlltsra. Olyan transzformtort kell hasznlni, mely magas feszltsget llt el. Ezltal a hlzati vezetkben kevesebb ram folyik, jval kisebb vezetk-keresztmetszet is elegend. A fogyaszt elltt jabb transzformtort kell kzbeiktatni, amely a feszltsget ismt alacsony rtkre lltja be.
A hromfzis rendszer teht kitn, mgis nagyon lassan ismerik el. A legnagyobb baj, hogy van a tbbfzis rendszernek egy nagyon tekintlyes, st dz ellenfele, aki a geng mdszereit veti be Tesla ellen. A nevt mindenki jl ismeri.
Tesla s Edison
"Ha Edisonnak egy tt kne megtallnia a szalmakazalban, minden szalmaszlat egyenknt megvizsglna egy mh szorgalmval, mg csak meg nem talln. Pedig nmi elmleti tuds s elregondolkods segtsgvel a munka 90%-a megtakarthat."
Tesla nyilatkozata Edisonrl a New York Times-ban
Hat nehz s kalandos v telt el a kt jeles pillanat kztt, sok-sok munkval s csaldssal. Az els felismers pillanata a tbbfzis elektromos motorrl a Vrosligetben volt 1882-ben. A msodik nagy pillanat tallmnynak elismerse volt 1888-ban. Ekkor a Colorado Egyetemen az AIEE bizottsg eltt bemutatval egybe-kttt eladst tartott, s ennek eredmnyeknt kedvez szerzdst kttt a Westinghouse cggel. A tallmny hasznostsval mg Pest-Budai tartzkodsa alatt a Ganz gyrnl prblkozott – sikertelenl. Viszont j ajnllevelet kapott Pusks Ferenctl. gy sikerlt elhelyezkednie az Edison Telefontrsasg lenyvllalatnl Prizsban, ahol a cgvezet Pusks Tivadar volt. Csaldnia kellett azonban, itt sem kellett a tallmnya. Munkakre itt a meghibsodott Edison-fle egyenram genertorok javtsa volt. Szerencss mdon, hiszen alaposan megismerhette a konstrukcit, az zemviszonyokat, tovbb hozzjuthatott szerelsi anyagokhoz. Nyilvn ez tette lehetv, hogy bartja, Szigethy Antal segtsgvel megpthesse els vltram motorjt. Ekkor ppen Strasburgban dolgozott, ott javtgatta a francia rdekeltsg Edison-cg Nmetorszgba eladott dinamit. Itt rte t az els slyos csalds is a cggel kapcsolatban. Nagy jutalmat grtek neki, ha gyorsan megjavt egy ominzus ertelepet, melynek helyrelltsa Edisonk szmra nemcsak presztzskrds volt, de a vrhat ktbr csdbe vihette volna a vllalatot. Tesla a bravros javts utn Prizsba utazott felvenni a jutalmat – de nem volt gazdja az gretnek. Felindulsban kilpett a cgtl, s elindult az gret fldjre, Amerikba.
Egyenesen Edisont kereste meg, jogosan remlve, hogy az akkor mr hrneves, br mg nagyon fiatal – mindssze 32 ves – feltall felkarolja tlett. Munkt mindenesetre kapott, hiszen Amerikban is srn meghibsodtak az egyenram gpek, s egy ilyen tehetsges, s rendkvli munkabrs szakember tulajdonkppen igazi kincs volt Edison szmra. Ehhez kpest igen rosszul fizette, mikzben rengeteg feladatot adott neki. Ugyanakkor a vltram rendszert ellensgesen fogadta. Az egyenram ertelepek gyrtsa elegend hasznot biztostott neki. Feltalli nimbuszval szges ellenttben szembefordult az j s nyilvnvalan jobb tallmnnyal. Tesla rjtt az Edison-dinamk egyik jelents konstrukcis hibjra, s ennek fontossgt Edison is megrtette. Nagy pnzt, 50.000 dollrt grt, ha az sszes eddig eladott dinamt talaktja. Tesla jt nappall tve dolgozott, s kt hnap alatt elkszlt a munkval, majd jelentkezett a jutalomrt. Edison ezt vlaszolta: "Tesla, maga Eurpbl jtt, s gy ltszik, nem rti a mi sajtos amerikai humorunkat!"
Tesla azonnal otthagyta Edisont, pedig egy v munkanlklisg s nyomor vrt r. Kzben azrt sorra dolgozta ki klnfle villamos ertviteli tallmnyait. Szerencsjre beksznttt a gazdasgi fellendls idszaka, s egy fiatal pnzember, egyben feltall, George Westinghouse megrtette a vltram rendszer elnyeit, s belevgott a megvalstsba. Tisztes fizetsrt alkalmazta Teslt, s hamarosan megkezdte az j rendszer ertelepek rustst.
Az zlet jl ment, ezrt Edison gy hatrozott, hogy fellp az egyre ersd konkurencia ellen. A vltram s a nagyfeszltsg letveszlyes! – hresztelte, majd pnzelt kampnyokat indtott az jsgokban Tesla s a vltram ellen. Rplapokat szratott szt s kutykat letett meg rammal, hogy a kutyk gazdi kzvetlenl rzkeljk a vltram veszlyeit. Edison korbban eredmnyesen alkalmazta ezt a mdszert a gz-trsasgok ellen, id eltt tnkre is tette azokat. Az j tallmny azonban tl j volt s a Westinghouse cg talpon maradt. Vgl is az ramok harct Edison mecnsa, a rablbr, P. Morgan elgelte meg, akinek az ilyesmiben nagyobb gyakorlata volt. Tudta, hogy a zajos hborskods rt az zletnek. A csatt teht Tesla nyerte, a hbort viszont Edison. Egy leten t "munklkodva" elrte, hogy Tesla s tallmnyai feledsbe merljenek, s maradjon a nagy feltall.
Az elektromossg korszaka
A XX. szzad, s a megelz nhny vtized – az elektromossg korszaka. Tesla s a Westinghouse cg letben az 1893-as chicagi vilgkillts minden vrakozst fellml kznsgsiker volt. A megbzst a vilgtsi rendszer megptsre kaptk, az igazi ltnivalt mgis az ris csarnok jelentette, amelyben a genertorok voltak elhelyezve. Tesla ramvlt szabadalmaira alapozva bemutatsra kerlt itt minden eddig ismert rendszer. Kt- s hromfzis genertorok, magasfeszltsg transzformtorok, egyenram talaktk, villamoskocsi hajts, ill. ram-talakts minden ltez clra. A csarnok lenygzte a ltogatkat s nyilvnvalv vlt elttk, hogy a sznszlas izzlmpa csak a szerny kezdet volt. Ott, abban a csarnokban vette kezdett az elektromossg vszzada. Amerika kormnya mr rgta tervezte egy erm felptst a Niagara vzessre. A komoly nemzetkzi zsri, ln Lord Kelvinnel, eladdig 17 plyzatot vizsglt meg, s utastott el. Most a Westinghouse cgnek s az ajnlatban szerepl tbbfzis rendszernek bizalmat szavazott. Az els 50.000 lers genertor 1895-ben kezdett ramot termelni, s a magasfeszltsg tvvezetk rvn egy vre r mr alumnium-koh zemelt a 40 km-re fekv Buffalo-ban. Ugyanebben az idben pltek az els valban ipari mret hermvek, amelyekben a gzturbink mr Tesla-fle hromfzis genertorokat hajtottak.
![](//einsteinfellegvara.gportal.hu/portal/einsteinfellegvara/image/gallery/1444473832_75.jpg)
Tesla s a rdi
Ezt kveten Teslnak tbb ideje jutott korbban elkezdett kutatsi tmira. A vezetk nlkli tvr, a mai rdik se a legismertebb ezek kzl. Tesla folyamatosan foglalkozott rdialkatrszek tesztelsvel s fejlesztsvel. Amerikban a legkomolyabb szaktekintly volt, s idnknt trndulva Eurpba eszmt cserlt itteni nagynev fizikusokkal. Flttlenl megemltend William Crookes s Sir Olivr Lodge neve, akik Teslval egytt ttrk voltak, ismertk s tovbbfejlesztettk a rdizs elvi s gyakorlati alapjait. Az 1890-es vekben 10-100 mteres tvolsgra sikeres jeltvitelt valstottak meg. Maga Tesla 1897-ben New York kzelben mr 35 km tvolsgra kldtt rditviratot, majd kt v mlva 50 km-re. A nagy kihvs az Atlanti-cen thidalsa volt, ezrt Tesla egy 1500 kilowattos rdiad ptsbe kezdett Long Island-on. A terv akkor elkpeszten mersznek hangzott, Amerika kzvlemnye mgsem ktelkedett benne, hogy sikeres lesz, s a versenyt nyeri meg. (rdemes megemlteni, hogy haznknak jelenleg egyetlen hasonlan nagy teljestmny rdiadja van, de ez sem a magyar ipar termke. Ma sem lennnk kpesek ilyet ellltani.) A torony ptsze azonban hibt vtett, ami visszavetette az ptst. Azutn kifogyott a pnz, a munka jra- s jra lellt. Vgl 1901-ben megrkezett a szenzcis hr, az olasz Marconi sikeresen tkldtt Amerikba egy tvirati "s" bett. Tesla vesztett.
Honnan vette az ifj festmvsz a sikerhez szksges tudst s a hatalmas pnzt? A tudst nyilvn Tesltl s a mr hivatkozott tudsoktl. Az ltaluk rt ismertet fzetek s az ismeretterjeszt eladsok, elssorban Tesla eurpai elad krtja rvn. Egy tanulatlan, mde fogkony fiatalember elkezdhetett ksrletezni. s amg a nagyok erejket sztforgcsolva sok tmn dolgoztak, addig Marconi megszllottan s csakis a rdival ksrletezett. Modora s szkincse is kzelebb llt a nagypnz zletemberekhez, neki knnyebb volt velk szt rteni. Lm, a trsadalom mkdse sokszn s bizarr logikj. Esetenknt tbb eslyt ad a dilettnsoknak s amatrknek, ugyanakkor hltlanul elfeledi a siker valdi megalapozit. Manapsg brkit megkrdezhetnk Amerikban, de mg itt Eurpban is, hogy ki a legnagyobb feltall s ki fedezte fel a rdit – az illet a ktely legkisebb felmerlse nlkl vlaszol: "Edison s Marconi!"
![](//einsteinfellegvara.gportal.hu/portal/einsteinfellegvara/image/gallery/1444473832_71.jpg)
Klns ksrletek
"A jv baljs dolgokat gr, s a problmk nem hrthatk el azltal, hogy egzisztencilis biztonsgunk rdekben egyre nagyobb bsget teremtnk magunk krl. Ellenkezleg, ez az t csakgy tele van kockzattal s veszllyel, mint azok, akik szksgben st nyomorban lnek. Ha kpesek lennnk felszabadtani az atomban rejl energit, vagy megtallnnk a mdjt, hogyan nyerjk ki azt a hatrtalan mennyisg energit, amely a tr minden pontjn jelen van, ez lds helyett inkbb katasztrfa lenne az emberisg szmra."
Nikola Tesla
Mkdhet-e gy egy villanymotor, hogy egyetlen vezetk csatlakozik hozz? Adhat-e egyenletes ers fnyt egy olyan cs vagy gmb, melynek csak 1 fegyverzete van? Tesla Mikls New York-i, majd Colorado Springs-i laboratriumban rendszeresen tartott bemutatt bartainak s rdekldknek, akik effle ksrleteknek sokszor voltak szemtani. A laboratriumban ennl klnb mutatvnyokra is sor kerlt. Volt egy veggmbje, amelyet brki kzbe vehetett, ide-oda jrklhatott vele – mikzben a gmb belsejben lv gz egyenletes fnnyel vilgtott. Volt kt kznsges csupasz fmlemeze, melyeket egyms kzelbe lehelyezett, s ezutn a leveg lassan felizzott krlttk. Gyakran bemutatta a lngol fny gmbt is, amely csettintsre kelt letre s aggaszt kinzete ellenre teljesen veszlytelen volt, hozz lehetett nylni.
Tesla szmra ezek inkbb cirkuszi mutatvnyok voltak, valjban azonban fontos mellktermkei nagy kutatsi tminak. Ha faggattk rla, elhrtotta a krdst, mint tl trivilist. Nem szabadalmaztatta ezeket, feljegyzsei, ksrleti napli pedig Colorado Springs-i laboratriumnak tragikus legse alkalmval megsemmisltek, gy ma csak tallgathatunk, hogyan is mkdtek. Reproduklsuk ez ideig mg senkinek sem sikerlt. Tesla Mikls annak idejn nagy frekvencij s nagy feszltsg berendezsekkel ksrletezett. Ksztett pldul egy vltram dinamt 1891-ben, mely a szoksos 50 Hz frekvencia szzszorosval, 5000 Hz-el mkdtt. Leginkbb idtll ksrleti berendezse az un. Tesla-transzformtor volt, amely tbb szzezer hertz frekvencin tbb tzmilli volt feszltsget produklt. Valszn, hogy az egyvezetkes fogyasztkat ilyen ramokkal brta mkdsre. (Avagy Tesla rammal, azaz longitudinlis rammal.) Lehetsges tovbb, hogy amikor vezetk nlkli vilgt berendezseit mkdtette, akkor laboratriumnak bels tert feltlttte elektromos potencillal vagy elrasztotta nagyfrekvencis rezgssel, mely emberi rzkszervek szmra nem szlelhet, de energija kellen gyes szerkezettel megcsapolhat. Vallotta, hogy ers impulzusok sorozatval a leveg (s a vkuum?) elektromos vezetv tehet.
A Tesla-transzformtor tbb mteres kislseket is produklhat. Fejlett tudomnyos- technikai kultrval rendelkez orszgokban, pldul az USA-ban – ahol szles tmegek foglalkoznak hobby-kutatssal, gretes fizikai ksrletek reproduklsval – a Tesla-transzformtorral tbb tzezren ksrleteznek, remlve, hogy megkzelthetik Tesla 100 vvel ezeltti eredmnyeit. Az angolszsz szakirodalomban tbb szzra tehet az olyan knyvek s cikkek szma, melyek receptet adnak a ksztshez, vagy a rszeredmnyeket ismertetik. (E publikcik ma mr magyar emberek szmra is elrhetk s megfizethetk.)
Hogyan is mkdik a hres Tesla-transzformtor? A legfontosabb alkatrsze a rezgkr, a szikrakz s a nyitott vasmagra tekert nagy tttel s nagy tt-szilrdsg tekercsek. Az elektromos rezgkrt kls induktv tpllssal (baloldali tekercs) egyre ersebb rezgsbe hozzuk. Nhny rezgs utn a feszltsg a kondenztoron olyan nagyra n, hogy a szikrakznl tt, s ez meredek homlok ers ramlkst eredmnyez a transzformtor kis menetszm primer tekercsben. A nagy menetszm szekunder tekercs egyik vge lefldelhet, msik vgre gmbt szerelnek. E gmb felletn magas frekvencij s igen nagy elektromos feszltsg van, mely a levegn ttve nyugtalanul lobog kkes szikranyelveket produkl. Ezek kzel gmb alak koront alkotnak, vagy ppen a krnyez trgyak fellett nyaldossk.
Tesla kszlke 10-20 mteres szikrkat is produklt, ezeket mr villmoknak is nevezhetnnk. Azt hihetnnk, hogy a mai modern flvezetk s manyagok segtsgvel ez az eredmny knnyen elrhet, st tlszrnyalhat – de nem gy van! A mai utn ptk egy mteres szikrig is nehezen jutnak el, s egyre inkbb visszatrnek az eredeti technolgihoz s anyagokhoz. Pedig Tesla receptjeit nehz kvetni, hiszen kis tlzssal valahogy gy szltak: "Vgy egy tonna vaslemezt, ktegeld vasmagg, szigeteld csillmmal, tekerj r kt mzsa vrsrz kbelt, stb." Lehet persze, hogy e grandizus mretekben rejtzik a valdi Tesla-titok, mert csak bizonyos mret- s teljestmnyhatr fltt jelennek meg szlelhet nagysg anomlik.
Anomlik pedig bven elfordultak Tesla ksrletei kzben. Egyszer a nagyfeszltsg bekapcsolsa utn sr kd tlttte meg a laboratriumot, amit egyrtelmen vzpraknt azonostott, br egybknt odakint szraz id volt. Mskor tzes gmbk vltak le a transzformtorrl, melyeket Tesla gmbvillmnak gondolt. Ha a diagnzis helyes volt, gy ezek voltak az els s mindez ideig utols mestersgesen ellltott gmbvillmok. Egyszer fldn kvli jeleket mrt kltri, ugyancsak grandizus mret berendezsvel. Emiatt a hivatsos tudsok vekig gnyoltk, addigi eredmnyeit s mrseit pedig megbzhatatlann minstettk vissza. Hasonl hatsa volt azon bejelentsnek, hogy hihetetlenl nagy energij, szzmilli eV-os kozmikus rszecskket detektlt. (Ma mr tudjuk, hogy rkeznek az rbl a Fldre rdi-impulzusok, tovbb a nevezetnl is nagyobb energij kozmikus rszecskk. Teht Teslnak volt igaza!)
![](//einsteinfellegvara.gportal.hu/portal/einsteinfellegvara/image/gallery/1444473831_84.jpg)
Tesla nzete az elektromossg s a gravitci mibenltrl szges ellenttben llt a hivatalos llsponttal, elssorban Gustav Hertz s Einstein vlemnyvel. Sajnos sajt elmlett nem publiklta – ppen a fenti szemlyek miatt. Annyit azrt tudhatunk – tbbek kztt az idzett nyilatkozatbl is – hogy a vkuumnak fontos szerepet tulajdontott, meg volt gyzdve annak kimerthetetlen energia-tartalmrl. Remlte, hogy az energia elbb-utbb kinyerhet belle, ezltal vglegesen megolddnak az emberisg energiagondjai. Ezt hallva Edison sietett ellen-nyilatkozatot tenni: "Flsleges az erlkds, Brazlia serdi mg 50 000 vre elegend energit biztostanak tzifa formjban."
Tesla jra tmogats nlkl maradt az tletvel, sajt szks kltsgvetsbl fedezte tovbbi ksrleteit. lete vge fel mgis szenzcis eredmnyt rt el. Gpkocsijt egy htig ezzel a klnleges energival hajtotta. Egy szria-autbl kiszerelte a motort, s a helybe egy slyos s nagy mret egyenram villanymotort helyezett, melynek teljestmnye legalbb 30-40 kilowatt kellett legyen, hogy tisztes sebessget rjen el. A villanymotornak azonban ram kell, s ez egy fadobozban lv klnleges szerkezetbl jtt. A ksrlet nincs megbzhatan tanstva s dokumentlva, a berendezsbl pedig semmi nem maradt fenn az utkorra. Nyilvn Tesla tisztban volt tallmnya rendkvli rtkvel, s kellen titkostotta ill. sztszerelte. tttelesen viszont jl igazoljk t H. Moray ksrletei. Hasonl energia termel doboza volt, mely egy vasalt s nhny villanykrtt zemeltetett – a "semmibl". Moray ksrletei viszont alaposan dokumentltak, mert hossz vekig azzal foglalkozott, hogy tekintlyes emberek eltt bizonytson, s azok tanst nyilatkozatait jegyzknyvezze. Nem sikerlt azonban egy msik – ugyancsak grandizus tlet megvalstsa. Az Atlanti cen fltti gboltot akarta kivilgtani annak rdekben, hogy a hajsok jobban lssanak. Az energia-sugrz adtorony tervrajza fenn maradt – sok ms csodlatos Tesla-tallmnnyal egytt. lete alkonyn kapott j nhny dszdoktori cmet, Belgrdban kutat intzetet neveztek el rla. Vgl halla utn 1960-ban a nemzetkzi mrtkgyi konferencia rla nevezte el a mgneses indukci egysgt. Megrdemelte az elismerst. Valszn azonban, hogy jobban rlt volna mg letben nmi anyagi segtsgnek, akkor flbehagyott kutatsaibl legalbb egyet-kettt mg befejezhetett volna. Tesla letmvnek jelentsge manapsg egyre tbb emberben tudatosodik. Elssorban az USA-ban s Nyugat-Eurpban, de remlhetleg minden ms helyen is, ahol megismerik a tudomny s technika e nagy ttrjnek letmvt. Magyarorszg is nagyobb remnyekkel tekinthetne jvje el, ha a magyar tudomny nem elvetn, hanem felkaroln flig befejezet letmvt.
-----oOo-----
Tassi Tams
aparadox@gmail.hu
Kulcsszavak:
Tesla, hromfzis rendszer, Edison, Marconi
MI HAJTJA AZ UFT A GALAKTIKUS TRBEN? HT SZERINTEM NEM KEROZIN!
A vonatkoz cikket lsd itt!
![AmazingCounters.com](http://cc.amazingcounters.com/counter.php?i=3195853&c=9587872)
|